www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

   Η διαφορά φύσεως μεταξύ της πελοποννησιακής και της αθη­ναϊκής ηγεμονίας.

Η δημοκρατική πολιτεία ως τυραννία στον κρατοκεντρισμό

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο έργο του Γ. Κοντογιώργη

«Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟΝ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ»)

 

Μεταξύ της Πελοποννησιακής και της Αθηναϊκής Συμμαχίας δι­απιστώνεται, εντούτοις, μια θεμελιώδης διαφορά. Η πρώτη ανα­γνωρίζει μια σχετική ισοτιμία μεταξύ των συμμαχικών πόλεων και, σε κάθε περίπτωση, αποδέχεται καταρχήν τις δύο συνιστώ­σες της ελευθερίας τους, το αφρούρητον και το αφορολόγητον. Για να υπάρξει κοινή δράση μεταξύ των συμμάχων απαιτείται η σύγκληση κοινού συνεδρίου, συνεπώς συναπόφαση. Αν και η Σπάρτη διατηρεί την πρωτοκαθεδρία, οι αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικά. Τούτο παρατηρούμε ότι συμβαίνει ακόμη και στη δι­άρκεια του μεγάλου πολέμου, οπότε οι σύμμαχες πόλεις διατη­ρούν ένα δικαίωμα πολιτικής αυτενέργειας. Ο Θουκυδίδης αναφέρεται σε πλήθος συνελεύσεων των Λακεδαιμονίων με τους συμμάχους τους προκειμένου να αποφασίσουν την ανάληψη πο­λεμικής δράσης ή τη σύναψη ειρήνης. Έτσι, μετά την πολεμι­κή εμπλοκή με τους Αθηναίους «οι Μυτιληναίοι έστειλαν πρέ­σβεις στη Λακεδαίμονα που μίλησαν με τους Πελοποννησίους στη γενική συνέλευση που έγινε στην Ολυμπία και οι Πελοποννήσιοι δέχθηκαν στη συμμαχία τους Μυτιληναίους».[1] Προηγουμένως, όταν οι Λακεδαιμόνιοι (μετά από πολλούς δισταγμούς και προ­σκλήσεις των συμμάχων τους να ορθώσουν ανάχωμα στην εκτατική πολιτική των Αθηναίων από την οποία υπέφεραν) αποφά­σισαν ότι «η τριακονταετής συνθήκη είχε παραβιασθή και ότι οι Αθηναίοι ήσαν οι αδικούντες [...] συνεκάλεσαν πάλιν τους Συμ­μάχους, διά να υποβάλουν εις την ψήφον των το ζήτημα, αν πρέ­πει ν’ αναλάβουν τον πόλεμον ή όχι. Και όταν ήλθαν οι πρέσβεις των ομοσπόνδων πόλεων, έγινε συνεδρίασις, κατά την οποίαν και οι άλλοι είπαν ό,τι ήθελαν —οι περισσότεροι κατηγορούντες τους Αθηναίους και αξιούντες να γίνη ο πόλεμος».[2] Οι Κορίνθιοι, που από καιρό ζητούσαν από τους συμμάχους να ψηφίσουν υπέρ του πολέμου, δεν παρέλειψαν να επισημάνουν ότι «κατά των Λακε­δαιμονίων, άνδρες σύμμαχοι, δεν ημπορούμεν πλέον να παραπονεθώμεν, ούτε ότι, δεν έχουν ήδη ψηφίσει οι ίδιοι τον πόλεμον, ούτε ότι δεν μας συνεκάλεσαν τώρα διά να τον ψηφίσωμεν και ημείς».[3]

Ωστόσο, οι Σπαρτιάτες δεν θα προχωρήσουν στην απόφα­ση του πολέμου χωρίς δισταγμό. Ο Αρχίδαμος επικαλείται τη μακροχρόνια αδράνεια των Πελοποννησίων ενόσω οι Αθηναίοι οικοδομούσαν την ηγεμονία τους και εγίνοντο μεγάλη δύναμη. Προσθέτει ότι, σε κάθε περίπτωση, είναι απροετοίμαστοι για πο­λεμική αναμέτρηση με τους Αθηναίους, προβλέπει ότι ο πόλε­μος θα είναι καταστροφικός και θα μακρύνει ώστε να τον κλη­ρονομήσουν τα παιδιά τους. Θα προκρίνει λοιπόν να υιοθετηθεί μια πολιτική κέρδους χρόνου προκειμένου να προετοιμασθούν καλύτερα οι σύμμαχοι για την αναπόφευκτη αναμέτρηση. Ωστό­σο, ο έφορος Σθενελαΐδας θα αντιτείνει ότι οι Αθηναίοι πρόκει­ται να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τη δύναμή τους διότι έβλε­παν ότι είχαν ήδη υποτάξει το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας.

« “Ψηφίσατε λοιπόν, Λακεδαιμόνιοι, υπέρ του πολέμου, αξίως της .' πάρτης, και μήτε εις τους Αθηναίους επιτρέψετε να γίνουν ακόμη μεγαλύτεροι, μήτε τους συμμάχους καταπροδώσετε, αλλά με την βοήθειαν των θεών ας αναλάβωμεν τον αγώνα κατά των αδικούντων”».[4] Ο Θουκυδίδης, μεταφέροντας το κλίμα της συνέλευ­σης των Λακεδαιμονίων, βεβαιώνει ότι ψήφισαν υπέρ του πολέμου) «όχι τόσον παρασυρθέντες από τους λόγους των συμμάχων, όσον εκ φόβου μήπως η δύναμις των Αθηναίων αυξηθή έτι μάλλον»,[5] οπότε θα ετίθετο σε κίνδυνο η δική τους ελευθερία.

Από την άλλη, έχει ενδιαφέρον να προσεχθεί ότι οι Κορίνθιοι θα σπεύσουν να επισημάνουν στους πρέσβεις των συμμάχων την ελευθερία τους να ρυθμίζουν τα των υποθέσεων μίας εκάστης των πόλεων, πλην όμως ότι έχουν και την ευθύνη έναντι των υποχρεώσεών τους που απορρέουν από τη συμμαχία καθώς αυτή εδράζεται στο κοινό συμφέρον της προστασίας τους από την επεκτατική πολιτική του αντιπάλου.[6] Τους επισημαίνεται λοι­πόν πως πρέπει να σκεφθούν ότι η συνέλευση γίνεται τόσο για τα συμφέροντα των άλλων όσο και για τα δικά τους. Οι Κορίνθιοι δεν παραλείπουν να υπογραμμίσουν ότι η Πελοποννησιακή Συμμαχία βασίζεται στις ίδιες δυνάμεις της, ενώ η δύναμη των Αθηναίων απορρέει από την άντληση υπεραξίας από τις σύμμαχες πόλεις. «Καθόσον η δύναμις των Αθηναίων συνίσταται από μισθοφόρους μάλλον παρά από ιδικούς των πολίτας, ενώ η ιδική μας κινδυνεύει ολιγώτερον να πάθη τοιούτον τι, καθόσον στηρίζε­ται εις την αλκήν των ανδρών μάλλον ή εις την δύναμιν του χρή­ματος»[7]...

 


[1] Γ 8.

[2] A 118-119.

[3] A 120.

[4] A 86. [5] A 88.

[6] A 120.[7] A 121.