www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ: Ο 5ος ΑΙΩΝΑΣ

(αντίστοιχα κεφάλαια στο έργο του H.D.F. KITTO

«ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ»)

 

 

Κατά τη διάρκεια του 6ου αι. έλαβαν χώρα στην Ασία γεγονότα τα οποία επρόκειτο να επηρεάσουν άμεσα τους Έλληνες. Στα 560 το βασίλειο της Λυδίας, στα δυτικά της Μικράς Ασίας, γνώρισε έναν μονάρχη του οποίου το όνομα είναι ακόμα γνωστό, τον μυθικό Κροίσο. Αυτός κατάφερε να υποτάξει τις ελληνικές πόλεις στην Ιωνία· αλλά ο Κροίσος ήταν ένας πολιτισμένος άνθρωπος και κάτι σαν φιλέλληνας, και η κυριαρχία του δεν αποτελούσε συμφορά. Του αρκούσε να ελέγχει τις πόλεις μέσω Ελλήνων τυράννων φιλικά προσκείμενων σε αυτόν.

Την ίδια περίπου περίοδο ένας Πέρσης ανέβηκε στον θρόνο του βασιλείου της Μηδίας, ακόμη πιο ανατολικά. Αυτός ήταν ο Κύρος ο Μέγας, ο οποίος, βασιλεύοντας στα βόρεια της Μεσοποταμίας, κατέλαβε τη Βαβυλωνία, η οποία τότε κυβερνιόταν από τον γιο μιας άλλης γνωστής μορφής, του «Ναβουχοδονόσορα, του βασιλιά των Ιουδαίων». Αρχικά όμως ασχολήθηκε με τη δυτική γείτονά του, τη Λυδία. Αυτές οι δύο δυνάμεις είχαν ήδη βρεθεί σε πόλεμο από την εποχή των προκατόχων του Κύρου και του Κροίσου, έ­ναν πόλεμο ο οποίος είχε σταματήσει με μια ολική έκλειψη ηλίου· τα στρατεύματα, μαθαίνουμε, συγκλονίστηκαν τόσο πολύ από αυ­τήν, ώστε αρνήθηκαν να συνεχίσουν τη μάχη. Αυτή ήταν η έκλει­ψη που προβλέφτηκε από τον Θαλή τον Μιλήσιο*. Ο δεύτερος πόλεμος ξεκίνησε από τον Κροίσο. Συμβουλεύτηκε το μαντείο των Δελφών, για το οποίο έτρεφε τη μεγαλύτερη εκτίμηση (έτσι έλε­γαν οι Έλληνες), και αυτό τού είπε πως αν περάσει τον ποταμό Άλυ, το σύνορο ανάμεσα σε αυτόν και τον Κύρο, θα κατέστρεφε μια ισχυρή αυτοκρατορία. Δυστυχώς, αυτή ήταν η δική του. Ο ανόητος άνθρωπος είχε ξεχάσει να ρωτήσει ποια αυτοκρατορία θα κατέστρεφε*. Αυτό έφερε την περσική δύναμη μέχρι το Αιγαίο, το 548 π.Χ.

Η αφήγηση του Ηρόδοτου γι’ αυτά τα γεγονότα είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του ενδιαφέροντος έργου του. Είναι χαρακτηριστικό το ότι η πρώτη ιστορία της Μεσοποταμίας επρόκειτο να γραφτεί από έναν Έλληνα. Η ιστορία αυτή είναι διανθι­σμένη με θαυμαστές ιστορίες. Υπάρχει η ιστορία —πολύ εκτετα­μένη για να ειπωθεί εδώ— της γέννησης του Κύρου. Εν συντο­μία, είναι η κοινή ιστορία του θαυμαστού παιδιού που προφητεύεται ότι θα γεννηθεί και θα κάνει διάφορα κατορθώματα. Κάποιος προσπαθεί να εμποδίσει τη γέννηση ή να σκοτώσει το παιδί. Η προσπάθεια αποτυγχάνει και η προφητεία κατ’ αρχάς εκπληρώνε­ται. Μια ελληνική μορφή της ιστορίας αυτής είναι ο μύθος του Οιδίποδα, και είναι ενδιαφέρον να συγκρίνουμε την ιστορία του Κύ­ρου που αφηγείται ο Ηρόδοτος με τον Οιδίποδα τύραννο που συνέ­θεσε ο φίλος του, ο Σοφοκλής- κατ’ ουσίαν πρόκειται για την ίδια ιστορία, αλλά ο Σοφοκλής τής έδωσε ένα ατέλειωτα σημαντικότε­ρο νόημα.

Έπειτα υπάρχει η ιστορία της συνάντησης μεταξύ Κροίσου και Σόλωνα, για την οποία πρέπει να βρούμε χώρο, καθώς ρίχνει τόσο φως στον ελληνικό τρόπο σκέψης. Ο Σόλων στα ταξίδια του φιλοξενήθηκε βασιλικά από τον Κροίσο, ο οποίος τού έδειξε τον τερά­στιο πλούτο των θησαυροφυλακίων του. (Η ιστορική ακρίβεια επι­σημαίνει πως ο Σόλων τότε είχε ήδη πεθάνει πριν από κάποια χρόνια.) Ο Κροίσος είπε: «Σόλων, γνωρίζω τη φήμη σου ως φι­λοσόφου και γνωρίζω πως έχεις ταξιδέψει μακριά και έχεις δει πολλά. Πες μου, ποιος είναι ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος που έχεις ποτέ γνωρίσει;» Αυτό το ρώτησε, λέει ο Ηρόδοτος, έχοντας στο μυαλό του πως ο ίδιος ήταν ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος. Αλλά ο Σόλων χωρίς δισταγμό τού είπε πως ήταν ο Τέλλος ο Αθηναίος· γιατί ο Τέλλος έζησε σε μια ευνομούμενη πόλη, είχε γιους που ήταν γενναίοι και ενάρετοι, γνώρισε τη γέννηση υγιών εγγονιών κι έπειτα, μετά από μια ζωή ευτυχισμένη όσο η φύση του ανθρώπου το επιτρέπει, πέθανε πολεμώντας γενναία για την Αθήνα εναντίον της Ελευσίνας και θάφτηκε με ξεχωριστές τιμές και όλοι τον θυμούνται με ευγνωμοσύνη.

Ο Κροίσος έπειτα ρώτησε ποιος έρχεται δεύτερος σε ευτυχία, ελπίζοντας να τον αναφέρει στη δεύτερη θέση. «Ο Κλέοβις και ο Βίτων από το Άργος», απάντησε ο Σόλων. Αυτοί ήταν δυο νέοι με αρκετή περιουσία· και οι δύο κέρδισαν νίκες στους Αγώνες· και ο θάνατός τους ήταν αξιοσημείωτος. Η μητέρα τους έπρεπε να μεταβεί στον ναό της Ήρας, πέντε μίλια μακριά, για κάποια γιορτή. Καθώς το βόδια δεν γύρισαν αρκετά νωρίς από το λιβάδι, οδήγη­σαν οι ίδιοι την άμαξα. Στη γιορτή όλοι επευφήμησαν τη δύναμη των νέων και συγχάρηκαν τη μητέρα τους. Κι εκείνη, σε μια μέθη ευτυχίας, προσευχήθηκε στη θεά να χαρίσει στους γιους της τη μεγαλύτερη ευλογία που μπορεί να λάβει ένας άνθρωπος- και η προσευχή της εισακούστηκε· γιατί μετά τη θυσία και το γεύμα οι δύο νέοι κοιμήθηκαν μέσα στον ίδιο τον ναό και δεν ξύπνησαν ποτέ.

Ο Κροίσος ενοχλήθηκε επειδή ο Σόλων τον θεωρούσε λιγότερο ευτυχισμένο από απλούς πολίτες, αλλά ο Σόλων επισήμανε πως ένας άνθρωπος ζει πολλές μέρες και κάθε μέρα φέρνει κάτι διαφο­ρετικό· γι’ αυτό, μηδένα πρό τοῦ τέλους μακάριζε. Ποτέ δεν είσαι βέβαιος.

Αλλά η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Χρόνια αργότερα ο Κροίσος, προς έκπληξη όλων, νικήθηκε από τον Κύρο και πιάστηκε αιχμάλωτος. Ο Κύρος τον έδεσε και τον έβαλε πάνω σε έναν σωρό από ξύλα για να καεί ζωντανός, είτε (λέει ο Ηρόδοτος) για να εκπλη­ρώσει κάποιο τάμα, είτε ως θυσία για τη νίκη, είτε για να δει αν κάποιος θεός θα έσωζε έναν τόσο θρησκευόμενο άνθρωπο όσο ο Κροίσος. Η φωτιά άναψε και ο Κροίσος, φέρνοντας στον νου του τα λόγια του Σόλωνα, αναστέναξε δυνατά και φώναξε το όνομά του τρεις φορές. Τον ρώτησαν γιατί, και τότε ο Κροίσος τούς είπε. Κατόπιν, ο Κύρος μετάνιωσε, και είναι ενδιαφέρον να δούμε γιατί αυτή η καθαρά ελληνική ιστορία τον παρουσιάζει να μετανιώνει. Όχι από κανέναν ηθικό ενδοιασμό· δεν συνειδητοποιεί πως είναι φριχτά σκληρός. Αναλογίζεται πως, όντας και ο ίδιος άνθρωπος, πρόκειται να κάψει έναν άλλον άνθρωπο ζωντανό, έναν ο οποίος ήταν εξίσου ευτυχισμένος με αυτόν. Στην πραγματικότητα, ακο­λουθεί το ελληνικό ρητό γνώθι σαυτόν, το οποίο σημαίνει «θυμή­σου τι είσαι», ένας άνθρωπος που υπόκειται στις μεταβολές και στους περιορισμούς των θνητών. Γι’ αυτό, λέει ο Ηρόδοτος, φο­βούμενος την ανταπόδοση και αναλογιζόμενος πως τίποτα το αν­θρώπινο δεν είναι σταθερό, διέταξε να σβηστεί η πυρά. Αλλά αυτό ήταν πλέον αδύνατο. Γι’ αυτό ο Κροίσος επικαλέστηκε τον Απόλ­λωνα να τον σώσει, αν οι πλούσιες προσφορές που είχε κάνει τού είχαν εξασφαλίσει οποιαδήποτε συμπάθεια εκ μέρους του θεού. Τό­τε μαζεύτηκαν σύννεφα στον καθαρό ουρανό και έπεσε καταρρα­κτώδης βροχή και η φωτιά έσβησε. Μετά από αυτό ο Κροίσος και ο Κύρος έγιναν φίλοι, και ο Κροίσος έδωσε στον Κύρο μερικές έξυπνες συμβουλές για το πώς να κυβερνήσει τους Λυδούς. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Ηρόδοτος πίστευε πως έπρεπε να γράφεται η ιστορία...

 

 

Λήψη του αρχείου-pdf

 



 

* Βλ. πιο κάτω, σελ. 251.

* Εικάζεται πως η πολιτική του μαντείου ήταν να εμπλέξει τον Κροίσο και τον Κύρο σε έναν μακροχρόνιο πόλεμο, προς όφελος της Ελλάδας.