www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Ο ΟΜΗΡΟΣ

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο έργο του H.D.F. KITTO

«ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ»)  

 

Ο πρώτος και ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος ποιητής σίγουρα αξίζει ένα ολόκληρο κεφάλαιο, τόσο γι’ αυτόν τον ίδιο —γιατί στον Όμηρο μπορούμε να δούμε όλες τις αρετές που χαρακτηρίζουν την ελλη­νική τέχνη — όσο και για την επίδραση που άσκησαν τα ποιήματά του σε πολλές γενιές Ελλήνων. Όσον αφορά το περίφημο Ομηρικό ζήτημα, ποιος ήταν δηλαδή ο Όμηρος και πόσο από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια έγραψε, σκοπεύω να πω όσο γίνεται λιγότερα. Το πόσο ασαφής υπήρξε η ελληνική παράδοση μπορούμε να το δούμε από το γεγονός πως ένας πρώιμος Ίωνας συγγραφέας, ο Ελλάνικος τοποθετούσε τον Όμηρο στον 12ο αι., ενώ ο Ηρόδοτος στον 9ο: «Τετρακόσια χρό­νια πριν από την εποχή μου, και όχι περισσότερο». Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Ηρόδοτος βασικά έχει δίκιο- ο Ελλάνικος είχε αποδεχτεί χωρίς δισταγμό την υπόθεση ότι ένας ποιητής που πε­ριέγραψε τόσο ζωντανά τον πόλεμο στην Τροία τον είχε δει ο ίδιος. Αλλά το καίριο ερώτημα δεν είναι ποιος ήταν ο Όμηρος, αλλά τι ήταν. Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια έχουν χαρακτηριστεί η Βίβλος των Ελλήνων. Για αιώνες αυτά τα δύο ποιήματα αποτέλεσαν τη βάση της ελληνικής παιδείας, τόσο της επίσημης σχολικής εκπαί­δευσης όσο και της πολιτιστικής ζωής του απλού πολίτη. Απαγ­γελίες από τον Όμηρο, συνοδευόμενες από ερμηνείες, γίνονταν από επαγγελματίες που πήγαιναν από πόλη σε πόλη. Ο Πλάτων σκια­γραφεί μια παραστατική, και αρκετά ειρωνική, εικόνα ενός από αυτούς στον Ίωνα: «Πρέπει να είναι θαυμάσιο, Ίωνα, να τριγυρνάς από μέρος σε μέρος, όπως κάνεις εσύ, να μαζεύεις μεγάλο πλήθος όπου πας, και να τους έχεις να κρέμονται από τα χείλη σου, και μάλιστα ενώ φοράς τα καλύτερά σου ρούχα». Μέχρι τότε που αυτή η Βίβλος αντικαταστάθηκε από μια άλλη, ένα απόσπασμα από τον Όμηρο ήταν ο φυσικός τρόπος για τη ρύθμιση ενός ζητήματος σχετικά με την ηθική ή τη συμπεριφορά. Ο Όμηρος μπορούσε να αναφερθεί σε διπλωματικές διαπραγματεύσεις, σαν να ήταν το Μέγα Κτηματολόγιο, προκειμένου να υποστηρίξει μια ε­δαφική διεκδίκηση. Ένα είδος φονταμενταλισμού γεννήθηκε: ο Ό­μηρος έκλεινε το σύνολο της σοφίας και το σύνολο της γνώσης. Ο Πλάτων γελά με αυτό όταν παρουσιάζει τον Ίωνά του να ισχυρί­ζεται πως, από τη στιγμή που είναι ειδικός στον Όμηρο, είναι ειδικός σε όλα τα πράγματα· μια πόλη μπορεί να τον κάνει ακόμα και στρατηγό της, επειδή φυσικά γνωρίζει την τέχνη της στρατη­γικής από τον Όμηρο. Για να μιλήσουμε πιο σοβαρά, ο Όμηρος κυριαρχούσε και έτρεφε τη σκέψη και τη φαντασία των Ελλήνων για πολλές γενιές — καλλιτεχνών, στοχαστών και απλών ανθρώπων εξίσου. Ζωγράφοι και ποιητές στρέφονταν στον Όμηρο για την έμπνευσή τους και για τα βασικά τους θέματα. Λένε πως ο Αισχύλος χαρακτήρισε με σεμνότητα το δικό του έργο ως «αποφάγια από το τραπέζι του Ομήρου»· και το ευρωπαϊκό δράμα δεν γνωρίζει καμία μεγαλύτερη μορφή από αυτήν του Αισχύλου. Τέλος, εκτός από την ίδια την ελληνική γλώσσα, και η κοινή κληρονομιά του Ομήρου έδωσε ως επί το πλείστον στους Έλληνες την πεποίθηση πως, παρά τις διαφορές και τα μίση που τους χώριζαν, αποτελούσαν έναν λαό. Προφανώς πρέπει να γνωρίζουμε κάτι για τον Όμη­ρο, αυτόν τον πρώτο έναρθρο Ευρωπαίο, ο οποίος ανάβει ξαφνικά, όπως είπαμε, σαν μεγάλη φωτιά στη μέση αυτής της Σκοτεινής εποχής...