www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

 

Ο ΤΡΟΦΩΝΙΟΣ ΣΤΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑ

Μυστηριακές όψεις μιας μαντικής λατρείας στη Βοιωτία

 

Pierre Bonnechere

 

Το Μαντείο του Τροφωνίου συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κα­λύτερα τεκμηριωμένα αρχαία μαντεία, χάρη σε ένα εντυπωσια­κό κεφάλαιο του Παυσανία. Εκεί ακούμε τον τρόπο με τον ο­ποίον οι συμβουλεύοντες υποβάλλονταν σε μια μακρά και μο­ναδική προετοιμασία, έπειτα από την οποία κατέβαιναν στη γη για να δώσουν την απάντηση-συμβουλή στον ενδιαφερόμενο, μια εμπειρία τόσο οδυνηρή που για ημέρες μετά δεν μπορού­σαν να γελάσουν. Οι μελετητές της ελληνικής θρησκείας προ­σπάθησαν να εκμεταλλευθούν εξωτικές λεπτομέρειες, αγνοώ­ντας μερικές φορές σημαντικά θέματα· δυστυχώς, αντιμετώπισαν περισσότερο τη διαδικασία της συμβούλευσης ως πρόσφατη εξέλιξη, που είχαν επεξεργαστεί οι ιερείς για να προκαλέσουν το ενδιαφέρον και για να προσελκύσουν πελάτες προς ε­ν θεσμό που απειλείτο με εξαφάνιση. Στο κεφάλαιο αυτό, θα 3ΐγράψω μια διαφορετική άποψη.1

Ο Τροφώνιος, κανονικά δεν τοποθετείται ανάμεσα στις μυστηριακές λατρείες. Παρ’ όλα αυτά, αρκετά πρόσφατες πηγές λένε ξεκάθαρα πως διεξάγονταν εκεί Μυστήρια. Δυο σχολιαστές του Γρηγορίου του Ναζιανζηνού, ο Κοσμάς της Ιερουσαλήμ και ο Νόννος αναφέρονται σε τελετές (που εδώ ορίζονται «ιεροτελεστίες της μυστηριακής λατρείας») και τις συσχετίζουν με την προσφυγή στο μαντείο. Ανάμεσα στους σχολιαστές του Αριστοφάνη, κάποιος μιλά για μύηση· ένας δεύτερος συγκρίνει τις μυστηριακές τελετουργίες που τελούνταν στο μαντείο του Τροφωνίου με αυτές της Ελευσίνας.2 Κάτι τέτοιο δεν αντιπροσωπεύει παρεξήγηση υστερότερης περιόδου, ούτε ελληνιστική ή ρωμαϊκή προσθήκη, αλλά μία κληρονομιά που χρονολογείται από παλιά, τουλάχιστον από τους Κλασικούς χρόνους...3

 

Λήψη του αρχείου-pdf