www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Σκέψεις-αναφορές στην Αρχαία Ελληνική Μουσική

του Christopher C. King

που περιέχονται στο έργο του

«ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΜΟΙΡΟΛΟΙ»

- Οδοιπορικό στην ωραιότερη ζωντανή δημώδη μουσική της Ευρώπης -

 

 

…Η επική ποίηση —ένα απ’ τα πρώτα καλλιτεχνικά δη­μιουργήματα που γέννησε η παρόρμησή μας να λέμε και ν’ ακούμε ιστορίες— ήταν τραγούδι. Πολλοί έχουν υποστηρί­ξει ότι οι επαναλαμβανόμενες φράσεις και τα επαναλαμβα­νόμενα μοτίβα βοηθούσαν τον αρχαίο ποιητή-τραγουδιστή να θυμάται τους στίχους: ότι επρόκειτο για μια πρώιμη μνημονική τεχνική. Οι ακροατές, από την άλλη, απολάμβαναν τα επαναλαμβανόμενα ρεφρέν που ήταν γεμάτα δράση και νόημα. Όταν τα ραψωδικά τραγούδια καταγράφηκαν, πιέ­ζοντας μια γραφίδα πάνω σ’ ένα υλικό υπόστρωμα, οι λέξεις διατηρήθηκαν μαζί με ίχνη της αρχικής μουσικότητάς τους.

Όμως τα στοιχεία που διαθέτουμε για τις καταβολές της μουσικής είναι μονάχα θραύσματα. Η ανθρωπότητα ταξι­δεύει στο χρόνο απερίσκεπτα. Σπανίως αφήνουμε συνειδητά κάποιο χνάρι από το πέρασμά μας στο διάβα των χιλιετηρί­δων. Τα πειστήρια έχουν χαθεί· απομένουν μονάχα κάποια σπαράγματα —κάποιες λειψές ενδείξεις— όσον αφορά τις απαρχές της μουσικής, αυτής της πανανθρώπινης δραστη­ριότητας. Κι έτσι μένουμε με την απορία: τι είναι τελικά η μουσική;

 

…Επί χιλιάδες χρόνια η βασική δομή και λειτουργία των μοιρολογιών έμεινε εν πολλοίς απαράλλαχτη. Είναι το αρχαιότερο μουσικό είδος σε αδιάκοπη χρήση στην Ευρώπη.

Στη ραψωδία Ω της Ιλιάδας, ο Αχιλλέας κηρύσσει προσω­ρινή εκεχειρία ώστε οι Τρώες να θρηνήσουν και να ενταφιά­σουν με τον πρέποντα τρόπο τον Έκτορα — τον υπερασπι­στή της Τροίας που ο Αχιλλέας είχε φονεύσει. Η μάνα του Έκτορα, η Εκάβη, θρηνεί μαζί με την αδερφή του Έκτορα, την Κασσάνδρα, και τη γυναίκα του, την Ανδρομάχη. Το επίπονο έργο της φροντίδας των νεκρών φαίνεται ότι ανέ­καθεν ήταν γυναικεία δουλειά.

 

Έτσι σαν πήγαν τον νεκρό στον όμορφο τον πύργο,

τον πήραν και τον έβαλαν στο τορνευτό κλινάρι,

κι άρχισε εκεί των γυναικών το μοιρολόι τριγύρω

Κι η Αντρομάχη η λυγερή το κλάμα αρχίζει πρώτη,

 την κεφαλή του Έχτορα στα χέρια της κρατώντας.

 

Τότε η Εκάβη δεύτερη τα μοιρολόγια στήνει

«Έχτορα, εσύ των σπλάχνων μου το λατρευτό βλα­στάρι,

είχες και πρώτα των θεών σα ζούσες την αγάπη,

μα και στον χάρον σον έπειτα σε φρόντισαν την ώρα.»

 

                                                                                         [μτφρ. Αλέξανδρος Πάλλης, 1905J

 

Σήμερα, τη μορφή του θρήνου την ορίζουν τα έθιμα του χωριού ή της περιοχής. Τα μοιρολόγια μπορεί να τραγου­διούνται, να είναι έμμετρα λόγια θύμησης και πένθους. Ή μπορεί να είναι ένας άναρθρος γόος — ένας ελεγχόμενος μουσικός ολοφυρμός δίχως ευδιάκριτα λόγια ή σύνταξη. Τα μοιρολόγια της Ιλιάδας ανήκουν στο πρώτο είδος. Το δεύτερο είδος —οι μελωδικές κραυγές που βρίσκονται ένα επίπεδο πριν από τα λόγια, έξω από τα λόγια, πέρα από τα λόγια— ήταν πιθανότατα το απροσδόκητο αποτέλεσμα ενός αθηναϊκού νόμου που θεσμοθετήθηκε στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. Ο νόμος αυτός απαγόρευε στις γυναίκες τις ανορθολογικές εκδηλώσεις πένθους στις νεκρώσιμες τελετές. Όπως περιγράφει ο Πλούταρχος, ο νομοθέτης Σόλωνας θέσπισε νόμους που απαγόρευαν το ξερίζωμα των μαλλιών στις κηδείες και την απαγγελία μελοποιημέ­νων μοιρολογιών στις τελετές για τους νεκρούς. Τα λόγια έδιναν πρόσθετη δύναμη στη φωνή μιας γυναίκας, και οι άνδρες σαν τον Σόλωνα ήθελαν να περιορίσουν τη δύναμη αυτή…

 

Λήψη του αρχείου-pdf