www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

 


...Βλέπουμε λοιπόν ότι αυτή η τραγωδία επαναλαμβάνει και τονίζει τον πυρήνα σημασιών που σχετίζεται με τον προσωρινό χαρακτήρα της εξουσίας, ακόμη και της θείας, τον ολοσχερή διαχωρισμό της από κάθε ηθική ή δικαιοσύνη, το γεγονός ότι δημιουργεί ένα δίκαιο που είναι δίκαιο απλώς και μόνο επειδή η εξουσία το ονομάζει έτσι - η εξουσία είναι η εξουσία, τελεία και παύλα. Ιδού τι διακηρύσσεται στον Προμηθέα δεσμώτη, και αυτό άκουσαν όλοι οι Αθηναίοι περί το 460 π.Χ.

 

Κορνήλιος Καστοριάδης

Από το «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ»

(Η πόλις και οι νόμοι,  Σεμινάρια 1983-1984, απόσπασμα)

Σε ένα κλασικό βιβλίο για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία (που λίγοι το συμβουλεύονται πια στις μέρες μας) στην Γέννηση της Τραγωδίας του Φ. Νίτσε διαβάζουμε (σε μετάφραση του Κ. Μεραναίου) ότι «η πιο πονεμένη μορφή της ελληνικής σκηνής, ο δύστυχος Οιδίποδας, επινοήθηκε απ' τον Σοφοκλή ως ο ευγενικός και γενναιόψυχος άνθρωπος, ο καταδικασμένος, παρά τη σοφία του, στην πλάνη και την αθλιότητα [...] ο μύθος ψιθυρίζει στο αυτί μας πως η σοφία, κι ακριβώς η διονυσιακή σοφία, είναι μία παρά φύση βδελυγμία· πως εκείνος, που με τη γνώση του, γκρεμίζει τη φύση στην άβυσσο του μηδενός, θα πρέπει, περιμένοντας, να δοκιμάσει πάνω στο ίδιο το κεφάλι του τα αποτελέσματα της αποσύνθεσης της φύσης, η αιχμή της σοφίας γυρίζει πάλι εναντίον του σοφού· η σοφία είναι έγκλημα κατά της φύσης (69 - 71).

           Απέναντι σε αυτή «τη δόξα της παθητικότητας», όπως χαρακτηρίζεται η περίπτωση που ανήμπορου (ή αρνούμενου) να αντιδράσει Οιδίποδος, ο Φ. Νίτσε τοποθετεί και συγκρίνει «το φωτοστέφανο ενεργητικότητας» που περιβάλλει τον αισχυλικό Προμηθέα. «Εκείνο» γράφει 71 κε.. «που ο στοχαστής Αισχύλος ήθελε να μας πεί εδώ, που όμως ωσάν ποιητής μας άφησε μόνο να το προαισθανθούμε με το σύμβολο, ο νέος Γκαίτε μας το αποκάλυψε σ' αυτά τα τολμηρά λόγια του Προμηθέα του: Κάθομαι εδώ και πλάθω τους ανθρώπους σύμφωνα με τη μορφή μου. Μία ράτσα που μου μοιάζει, για να πονάει και να κλαίει, για να χαίρεται και να απολαμβάνει, και για να μη σε σέβεται, όπως κι εγώ! Ο άνθρωπος, ανυψούμενος ίσαμε τον Τιτάνα, κατακτά για τον εαυτό του τον πολιτισμό του κι αναγκάζει τους Θεούς να συμμαχήσουν μαζί του, γιατί χάρη στη σοφία, που είναι δική του, κρατάει στα χέρια του την ύπαρξη των Θεών και τα όρια της εξουσίας τους. Το θαυμαστότερο όμως που υπάρχει στο ποίημα αυτό του Προμηθέα, που (στη θεμελιώδη του σκέψη) είναι ο αληθινός ύμνος της ασέβειας, είναι ακριβώς το βαθύ αισχύλειο συναίσθημα της δικαιοσύνης. Από τη μια η απροσμέτρητη οδύνη του τολμηρού «ερημίτη» κι απ' την άλλη, η θεία αθλιότητα, το προαίσθημα του «λυκαυγούς».

Γεώργιος Γιατρομανωλάκης, επίκ. καθηγητής της κλασικής φιλολογίας

 

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

 


Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ

 Jaqueline De Romilly

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

 Jaqueline De Romilly

Η πολιτική τέχνη της Αρχαίας. Ελληνικής Τραγωδίας

Christian Meier

ΚΡΕΩΝ και ΑΝΤΙΓΟΝΗ

R.P.Winnington-Ingram

Η γένεση του δράματος

ΤΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ "ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ"

Αντίσταση στην εξουσία

Η ΑΤΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

 Ulrich von Wilamowitz-Moellendorf

Ο επικός μύθος της Ελένης

H παρουσίασή του από τον Ευριπίδη και η επίδρασή του στην τέχνη

Η Αθηναϊκή ή Αττική Τραγωδία

Κορνήλιος Καστοριάδης

Ερμηνεία αριστοτελικού ορισμού της τραγωδίας

Η γέννηση της τραγωδίας κατά τον Νίτσε

Η δημιουργία του τραγικού

Jaqueline De Romilly

Η τραγωδία και το τραγικό,

Διονυσιακό και Απολλώνιο

Friedrich Nietzsche

Τα οικονομικά του Αθηναϊκού δράματοςης Αντιγόνης του Σοφοκλή

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ

Κορνήλιος Καστοριάδης

Η ιδέα του Διονύσου στην τραγωδία

Γένεση και νεότητα της αρχαιοελληνικής τραγωδίας

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

 η  πιθανότητα μιας δεύτερης ανάγνωσης και η εκ νέου προσέγγιση των Ελλήνων

 ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗ

ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Το πολιτικό βάθος της "ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ"

Από τον Αισχύλο στον Σοφοκλή

Η «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ

 George Steiner

Η προφητεία του Αισχύλου

Ήρωες και Θεοί στον ΣΟΦΟΚΛΗ

Η επιβολή των ελληνικών μύθων στη φαντασία της Δύσης

George Steiner

Σκέψεις πάνω στην Ορέστεια

και στον πολιτισμό

Η δυνατότητα πολιτικών μηνυμάτων στην τραγωδία

Christian Meier

ΑΙΣΧΥΛΟΣ

Το βασίλειο του φόβου και της αγωνίας

Η τραγωδία και τα Διονύσια

Christian Meier

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Κορνήλιος Καστοριάδης

H αριστοφανική παράβαση

Τα δώρα του Προμηθέα στην ανθρωπότητα

Η καταγωγή της τραγωδίας

Albin Lesky

Ο Προμηθέας του Αισχύλου και η διαλεκτική της ανθρώπινης συνείδησης

ΕΓΚΛΗΜΑ, ΑΝΗΘΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Εισαγωγή στις Βάκχες